چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!

حصاریا

چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!

این محصولات با نمونه‌های حاضر در بازار اروپا اضافه مصرفی ۲۵تا۵۰ درصدی دارند…

چینی‌‌های

حصاریا| به دنبال مصوبه اخیر هیات دولت
مبنی بر الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید
خودروهای با مصرف سوخت بالا، پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری برخی خودروهای
داخلی را متوقف کرد اما بازهم دست دولت برای کمک به خودروسازان چینی و مونتاژکاران وطنی از آستین بیرون آمد و تولید خودروهای قدیمی و پرمصرف ادامه پیدا کرد. محصولات چینی که بنا به ادعای روزنامه دنیای اقتصاد، ۶۶ درصد آنها مصرفی بالاتر از ۸ تا ۸٫۵ لیتر دارند، در کنار خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا از جمله عوامل اصلی سرانه بالای مصرف بنزین در ایران و رشد چشمگیر آلودگی کلان‌شهرها بوده و در مقایسه با محصولات مدرن اروپایی یا آسیایی، کارایی کمتری به میزان ۵۰ تا ۸۰ درصد را در هر صد کیلومتر حرکت به ثبت می‌رسانند.

به گزارش حصاریا، قوانین قبلی که مصوبه هیئت وزیران بود و به تصویب نیز رسیده بود، خودروسازان را به استفاده از پیشرانه‌های کارا، سبز و کم مصرف سوق می‌داد اما وزیر جدید صنعت با ممانعت از فشار بر خودروسازان، بازهم مصرف کنندگان را قربانی تصمیمات دولت نمود. در واقع علیرغم  جریانی که هفته قبل پلیس راهنمایی و رانندگی شروع کرد و در آن، شماره‌گذاری خودروهای تیگو
۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ایکس۳۳، جک
S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا،
هایما اس۷وبی‌وای‌دی اس۶ را ممنوع کرد اما این مصوبه با درخواست وزیر صنعت در روزهای گذشته لغو شد. ایراد اصلی این خودروها، بالا
بودن مصرف سوخت در رنجی بالاتر از میانگین اعلام شده بود. در یک گزارش آماری و
تحلیلی تلاش کرده‌ایم ضمن مقایسه ۴ مدل از خودروهای چینی این مصوبه با نمونه‌های
متوسط اروپایی، میزان استاندارد مصرف سوخت را در خودروهای روز دنیا بررسی کنیم.

چری تیگو ۵ / هوندا سی‌آر-وی

خودروی تیگو ۵ شرکت چری که حدود ۱سال است جای
خود را در چین به نسل جدید داده از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۳۹ اسب
بخار استفاده می‌کند که با عرضه ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور، به نسبت محصولات روز جهان
قدرت پایینی را ارائه می کند. این میزان در یک محصول ژاپنی مثل هوندا سی‌آر-وی
جدید که از موتوری ۱٫۵ لیتری، توربو و ۴سیلندر سود می‌برد حدود ۱۹۲ اسب بخار و ۲۶۰
نیوتن‌متر گشتاور است. این آمار و ارقام در حالی به ثبت رسیده که تیگو ۵ در هر صد
کیلومتر بیش از ۸٫۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند اما هوندا سی‌آر-وی کمتر از ۵٫۵ لیتر
سوخت مصرف می‌کند.

لیفان ۸۲۰ / رنو تالیسمان -دی‌اس۵ ال‌اس ۲۰۱۷

در حالی که موتور ۲۴۰۰‌سی‌سی و حجیم لیفان با
قدرت ۱۵۸ اسب بخار و ۲۱۹ نیوتن‌متر گشتاور در هر صد کیلومتر حدود ۱۰ لیتر بنزین
مصرف می‌کند، رنو تالیسمان به لطف فناوری
تی‌سی‌ای و یک موتور ۱٫۶لیتری توربو، تا ۱۹۰ اسب بخار نیرو و ۲۴۰ نیوتن‌متر
گشتاور داشته و در هر صد کیلومتر کمتر از ۶ لیتر مصرف می‌کند
.در عین حال مقایسه میزان کارایی و قدرت موتور توربوی ۱۶۰۰‌سی‌سی دی‌اس۵ با
محصولات روز لیفان نظیر ۸۲۰ گویای نکات بسیاری باشد. موتور این خودرو با تولید ۱۶۵
اسب‌بخار نیرو و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور، در هر صد کیلومتر تنها ۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

چری آریزو ۵ / رنو مگان ۲۰۱۷

سدان رنو مگان که قرار است به زودی راهی بازار
ایران نیز شود، با داشتن یک موتور ۱۲۰۰ سی‌سی توربو، از نیرویی معادل ۱۳۰ اسب
بخار و مصرف سوختی در حدود ۵٫۵ لیتر سود
می‌برد. جالب است بدانید که موتور ۱٫۵لیتری شرکت چری که روی مدل آریزو ۵نصب شده
قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار دارد و در حدود ۸٫۷ لیتر نیز بنزین مصرف می‌کند که نشان از فاصله فاحش موتورهای چری با
تکنولوژی روز جهان است.

جک اس۵ / میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس

کراس‌اوور کوچک شرکت میتسوبیشی که از موتوری ۲لیتری سود می‌برد
با داشتن قدرتی ۱۵۰ اسب بخاری، در هر صد کیلومتر معادل ۸لیتر بنزین مصرف می‌کند.
مدل ۱۸۰۰سی‌سی جک اس۵ اما با تولید قدرتی معادل ۱۴۰ اسب بخار، در هر صد کیلومتر
حدود ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. عدم بهره‌گیری از دانش روز تولید موتور در کنار
استانداردهای پایین صنعت خودروی چین باعث شده تا محصولات این کشور بیش از مسائل
کارایی و زیست محیطی روی مباحث قدرت و شتاب تاکید کنند که در درجه دوم اهمیت قرار
دارند.

[ad_1]

مطالب مشابه